من یک راننده تاکسی هستم؛ مگر روزانه در شهر بوشهر، با این هزینههای سرسام آور چقدر میتوانم درآمد داشته باشم. سه فرزند قد و نیم قد دارم که برای ابتداییترین نیازهایشان با مشکل مواجه هستم. حالا هم دردی به دردهایم افزوده شده و بعد از پایان کار با تنی خسته و کوفته مجبورم برای زدن سوختگیری خودرو ساعتها در صف منتظر بمانم تا نوبتم شود.
عضو انجمن صنفی CNG گفت: جایگزینی مصرف سوخت CNG به جای بنزین در خودروها، فرصت مهم و یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از افزایش بیرویه مصرف بنزین و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین است.
دولت مصوبه مربوط به تعیین حقالعمل خدمات جایگاههای سوخت در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد که براساس آن، این حقالعمل نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد افزایش یافته است.
رییس پژوهشکده اندازهگیری جریان سیالات، نبود آزمایشگاههای مرجع برای نظارت بر اندازهگیریها را یکی از چالشهای کشور دانست و گفت: هر شهروندی انتظار دارد که یک مرجعی وجود داشته باشد تا بگوید که آیا کنتور آب منازل دقیق است یا خیر؟ دادههای کنتور گاز چقدر دقت دارند یا در جایگاه عرضه سوخت، بنزین یا CNG، دقت اندازهگیری چقدر است؟
پوشش گازرسانی کل کشور به ۹۵ درصد افزایش یافته که درنتیجه توسعه میدان گازی پارس جنوبی و توسعه شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی بوده و در این عملیات، عمده کالاها و تجهیزات شبکههای توزیع گاز در داخل کشور تولید شده است.
عضو انجمن صنفی CNG کشور گفت: طی شش سال گذشته کارمزدها متناسب با افزایش هزینه ها افزایش نیافته و در نتیجه با زیان انباشته مواجه شدهایم، ادامه روند عرضه CNG با این میزان کارمزد بهره برداری از جایگاهها امکان پذیر نیست.
مدیر طرح CNG با بیان اینکه دولت اجازه ورشکست شدن این صنعت را نمیدهد، گفت: در روزهای آینده پیشنهاد کارمزدهای سال ۱۴۰۱ در کارگروه مربوطه بررسی میشود تا این دغدغه جایگاهداران رفع شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: بسته طراحی بنیادی و طراحی جزئیات طرح پالایشگاه الفروقلس به اتمام رسیده و اجرای فرآیند مناقصه در دستور کار قرار گرفته است.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به سهم ۹۰ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت از صادرات LPG گفت: با رفع تعارض منافع و تنظیمگری صحیح میتوان LPG را به سبد سوخت اضافه کرد، بدون اینکه آسیبی به CNG برسد.
رئیس انجمن صنفی CNG گفت: در کشور اولویت اصلی با توسعه سراسری CNG است اما LPG نیز میتواند پس از اصلاح قیمت، خلاءهای CNG را در سبد سوخت پر کند و ما نباید با ایجاد محدودیت، LPG را از سبد سوخت کشور حذف کنیم.
رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین گفت: تنظیمگری دولت میتواند به گونهای باشد که هم 700 هزار خودروی LPG سوزی که در کشور وجود دارد، را ساماندهی کند و هم این سوخت مانع توسعه CNG نشود.
یک نماینده مجلس گفت: CNG به عنوان یک سوخت پاک و ارزان در کشور باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در 8 سال گذشته در توسعه جایگاههای عرضه این سوخت پاک در کشور غفلت شده است.
در صورتیکه طبق طرح اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین بتوان 150 هزار خودروی دیزلی را دوسوخته و CNGسوز کرد، در مجموع درآمد دولت به میزان 1.25 میلیارد دلار در سال افزایش پیدا خواهد کرد.